2014. augusztus 22., péntek

Extra omlós pite ...trés chic








Vannak ételek, amelyeket az ember egy bizonyos időszakban futószalagon gyárt... Ez az omlós vajas pitécske is ilyen volt valamikor jópár évvel ezelőtt, aztán –nem is tudom, miért- lekerült a főzőműsorom profiljáról. Azért készítettem sokszor, mert roppant egyszerű az alaptésztája, bármikor készíthető: nyáron friss gyümölccsel, télen, ha nincs kéznél friss gyümölcs, befőttel, akár még lekvárral is el lehet varázsolni; szerintem még nem sikerült kétszer ugyanolyat készítenem, mert én ugye mindig variálok...igen így van...
 

Szóval a minap egyszercsak eszembe jutott, megemlékeztem róla...de jó is volt! Megsütöttem hát újra! Csak vajjal...eszméletlenül omlós és roppanós lett a tésztája. Ezúttal friss szilvával pakoltam meg, és mivel nem tudtam eldönteni, hogy  az illatos szilvaszemeket mákba vagy darált mogyoróba ültessem, fele-fele arányban szórtam a tésztára ezt is, azt is...

HOZZÁVALÓK:

A tésztához:

·         42-45 dkg simaliszt

·         10-12 dkg cukor (aprókristályú)

·         250 g vaj (vagy margarin) !!!teavajjal az igazi!!!

·         1 egész tojás

·         2 csipetnyi só

A lisztet, sót, cukrot elkeverjük, majd a puha vajjal elmorzsoljuk, végül hozzáütjük a tojást, és cipóvá gyúrjuk. Addig pihentetjük, amíg a gyümölcsöt elkészítjük.
 

Ez az alapja az egésznek. Jó alapokra szépeket lehet építeni...

Amint már említettem, ez a tészta bármilyen gyümölcsöt elbír. A mostani gyümölcsfeltét a következő:

·         60-70 dkg szilva felezve, kimagozva ( de lehet egyéb gyümölcs)

·         15-20 dkg darált mák (vagy dió vagy mogyoró akár még prézli is...)

·         1 TK fahéj – ízlés szerint (kiválóan illik a szilvához)

·         6+2 EK cukor

·         1 zacskó vaníliacukor

Mivel szeretem, ha a tészta vékony, omlós és roppanós, ezúttal egy 40X40 es tepsit választottam erre a célra. Ha a vastagabb tésztát kedveljük, a tepsi lehet kisebb méretű, 25x35-ös(ebben az esetben kevesebb kell a gyümölcsből és az egyéb hozzávalókból is).

Tehát a tepsit kibéleltem sütőpapírral. A tészta cipóját pedig félcentis szeletkékre vágtam,
 
2 szeletet félretettem (ezt reszelem később a tetejére)… A tészta szeleteit a kibélelt tepsibe rendezgettem, lappogattam bele. Nem gond, ha olyan kis toldott-foldott lesz, mint egy patchwork,
 
mert  ezek után máris elfedjük- egyenletesem leszórjuk a tésztát a darált mákkal, jöhet a 6 EK cukor,

 
 
 
 

és erre az alapra ültetjük a szilvaszemeket, melyeket még megszórunk 2 EK cukorral és egy zacsi vaníliacukorral és ízlés szerint fahéjjal.
 
A tetejére pedig ráreszeljük a félretett két szelet tésztát. 
 
 Igen, és mehet is ez a gyönyörűség a 150 C fokosra előmelegített sütőbe. Kb. 30 perc alatt elkészül. Sülés közben csodásak az illatok, és eközben a szilva finom nedűt ereszt, és átáztatja a mákot, amely nagyon kellemes állagúvá teszi. Közvetlenül sülés után, míg langyosan a tésztája, nagyon finom omlós, a szélek ropogósak, de idővel a szilva leve kellemesen megpuhítja a tésztát, és jobban összeérleli az ízeket. Isteni finom! Ha ezt még fokozni akarjuk, akkor ajánlok hozzá egy kis hűsen simogató selymes vaníliakrémet.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése